Alla inlägg under augusti 2009

Av Sandra - 5 augusti 2009 13:20

Nu är det inte roligt att ha marsvin:-(

Den 3 augusti lämnade Wera mig, dräktig i vecka åtta.
Har ingen aning om vad som hände med henne, vid 22-tiden när de fick kvällsmat var hon pigg och glad som vanligt, åt glatt av både paprikan och persiljan och bebisarna rörde sig fint i magen.
Vid 10.30 när de sklle få nytt vatten och morgonhö låg hon död under taket, såg ut som att hon sov men när hon inte kom fram till höet som hon brukade anade jag oråd och tyvärr hade det otänkbara skett, Wera och hennes ofödda bebisar var döda.


Imorse vid 5-tiden när jag skulle släcka till grisarna (hade somnat på soffan) så tänkte jag passa på att ge dem nytt hö men då kom inte Eve (Moonia's Eve of Eden) fram, hon låg död på samma ställe som Wera låg på för två dygn sen. Hon hade dock verkat lite trött och så igår men åt bra och sprang i buren med sina kompisar. Han blev nästan fyra år (så när som på en månad) vilket egentligen inte är någon ålder tycker jag.


Jag har nu mist fyra marsvin (Rose, Freya, Wera & Eve) på ungefär 3½ månad, befarar dock att det inte kommer ta slut där i år. Har några grisar som är över fem år och det märks på dem att de börjar bli gamla, sover mer än de andra och så, men vem vet, de kanske kan hänga med till nästa år, vi får väl se.


Just nu bor det sex honor (samtliga teddy) och åtta hanar (en self black och sju teddy varav en är till salu). Jag känner mig som en väldigt udda uppfödare som har fler hanar än honor...


Annie går fortfarande tillsammans med Leo men jag börjar tvivla på om han kommer ihåg vad man ska göra. De har bott tillsammans i 18 dygn nu och än har jag inte sett någon parnin:-( Jag som så gärna vill ha en kull efter Leo...
De får gå tillsammans ett tag till och verkar det inte bli något får jag väl byta, lutar åt att det blir Benjamin som får visa vad han går för då.


Nu ska jag lägga mig och vila en stund, har ont i ryggen/huvudet och är allmänt trött vilket inte är bra eftersom jag ska på styrelsemöte ikväll.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards